Se serier på tysk på ZDF og træn din lytteforståelse

Se serier på tysk og træn din lytteforståelse på tysk!

Hvis du elsker at se serier, når du slapper af, kan du smutte over på på ZDF og se serier på tysk – ZDF er en af de tyske tv kanaler, der også lægger deres udsendelser online på samme måde som fx dr.dk.

Se ungdomsudsendelser fra tysk TV på tysk

Interesserer du dig for emner som:

Tik Tok videoer og hvem der ser dem

Fake news

Fake social profiler

dating

onlineskænderier eller onlinemobning

Kan du finde masser af gode udsendelser og artikler om disse emner på tysk på ZDF.

Så se med her – du træner din lytteforståelse i tysk, mens de tager de temaer op, du interesserer dig mest for eller ved, du skal studere pga. prøver i klassen.

Træn din lytteforståelse mens du ser serier og dramaer på tysk

Er du til drama og serier – så kan du træne din lytteforståelse og øge dit ordforråd ved at følge serien “das Pubertier” (teenagedyret) om at have og være teenager i familien 

Træn din lytteforståelse med krimier på tysk?

Er du til krimier kan du træne din lytteforståelse og øge dit ordforråd på tysk ved fx at se “ein starkes Team”

Se Isi & Ossi filmen – ja den er tysk!

Vil du hellere se en film på Netflix, kan jeg varmt anbefale ungdoms romcom´en Isi og Ossi.

Det er en supersød film om to unge mennesker, som kommer fra hver sin verden og alligevel finder sammen (efter en del bump på vejen selvfølgelig). Han er bokser, hun er overklasseløg med drømme om at starte egen madbiks.

Det er tidligere øst (ossi) møder vest i en moderne fortælling – ikke som alle de klassiske og måske lidt støvede historier, som du evt. har læst eller set i tysktimerne…

Start og stop videoen/filmen som du vil og tag noter på tysk

Fordelen ved at se disse serier og udsendelser online er, at du kan stoppe videoen nårsomhelst og genspille passager med svære ord – du lærer en masse nye ord ved at stoppe videoen og gå tilbage og skrive ord ned, du ikke kender.

I nogle af udsendelserne kan du slå undertekster til.

viel Spass!

kh tante tysk

få styr på tysk på 6 uger

PS: Vil du hellere have min hjælp 1:1 – så ring eller skriv til mig

mobil: 2072 0475

email: hs @ tantetysk.dk

Book din første private tysktime med mig online her

Vil du gerne have mere føling med dit tyskniveau? Så få min feedback på, hvor du ligger og hvad, der skal til for at blive så sikker at, du ikke længere er nervøs for disse ting:

  • hvad nu, hvis du kommer op i tysk til sommer – kan du så klare det?
  • hvad nu, hvis du skal lave en mundtlig præsentation foran hele klassen – hvordan undgår du at dø af skam?
  • hvad med tysk skriftlige opgaver – hvordan blive det nemmere og hvordan får du en bedre karakter?

Du må aldrig tro, der er noget i vejen med dine evner til at lære tysk, bare fordi det føles uoverskueligt! Jeg taler med så mange hver uge, der tror, de ikke kan finde ud af tysk, men opdager, hvor lidt der skal til for at blive god, når de har talt med mig.

Skriv dig op til din første private tysktime til 99 kr. her

PPS: vil du gerne se, hvad det koster, hvis du vil booke et forløb hos mig – så tjek mine priser her

du kan også få hjælp til en almindelig prøve, en eksamen, en stil eller en Zoomprøve ifm. Coronanedlukningen

DERFOR skal du lære remser (udenad) i tysk!

Du sparer tid på tysklektier, og du gør din hjerne en tjeneste!

Har du tit siddet og stønnet for dig selv og tænkt – hvad pokker skal jeg lære de der remser for?

Har du måske lært dem, men du kan ikke rigtig forstå, HVAD DU SKAL BRUGE DEM TIL?

  • det føles helt ærligt bare som noget kedeligt slavearbejde, din lærer vil have dig til ….

så er du IKKE den eneste!

Du kender remserne – men aner ikke HVAD du skal bruge dem til!

Jeg har masser af elever på Skype, som enten IKKE har lært remserne eller HAR lært remserne (ovenikøbet vha en sjov rap) men overhovedet ikke fatter, HVAD det skal gøre godt for.

Derfor har jeg lavet denne video til dig, som gennemgår de 3 mest kendte remser for forholdsord/præpositioner i tysk

OG fortæller dig, HVORFOR det er en fordel, du har lært dem udenad

OG fortæller dig, HVORDAN du kan lære dem udenad på en sjov og hyggelig måde!

Håber, det hjælper dig med at blive bedre til tysk!

Viel Spass og skriv gerne i kommentarsporet, hvis du har spørgsmål eller indspark eller vil dele noget, DU har oplevet i tysk!

(husk bare at være konstruktiv – jeg går ind for at holde en pæn og ordentlig tone, så kommentarer, der ikke overholder dette, bliver slettet)

 

https://youtu.be/-d5pUREZob0

Kh

din tante

få styr på tysk på 6 uger

Har DU også haft vikar – vikar – vikar i tysk?

Har DU også haft vikar – vikar – vikar i tysk?

Så er du ikke den eneste! Jeg har masser af Skype elever, som bl.a. opsøger mig, fordi de helt har opgivet at få styr på tysk

og

fordi en af grundene til dette er, at de har haft så mange vikarer, at tyskundervisningen ikke hænger ordentligt sammen, og de INTET har lært!

Hvad sker der – når du har vikar – vikar – vikar i tysk?

Hvordan kan det være, det ødelægger tysklæringen for så mange?

Det gør det bl.a. fordi

  • du skal forholde dig til så mange forskellige lærere
  • den undervisning du får af vikarer ikke hænger sammen
  • du ofte bliver sat til at lave “fill in the blanks” opgaver, når du har vikar i tysk
  • og mange andre ting

som du kan høre om i denne video, som også er slået op på min Facebookside

Skriv til mig i kommentarsporet, hvis DU føler dig genkendt, har spørgsmål eller lign. – eller email mig på: hs @ tantetysk.dk

Jeg håber, min video kan hjælpe dig med at får mere styr på tysk og genvinde håbet, om at DU også kan få styr på det!

 

Kh

din tante

Ordreproblemer 20. august? skriv til mig!!

Kære kunder

 

Jeg har lige erfaret, at der desværre er problemer med at afgive ordrer i min webshop idag den 20. august

et meget uheldig sammenfald med udløbet af early bird prisen på 499 kr., hvis du har prøvet at sikre dig en plads på min sommerskole!

Jeg undskylder og beklager – det er desværre udenfor min indflydelse og der arbejdes på højtryk for at rette op på det

 

Skriv til mig og få hjælp!

Skriv til mig på hs @ tantetysk.dk eller på messenger via min Facebookside, hvis DU har været uheldig – så hjælper jeg dig med at fixe det!

 

KH

Tante tysk

ret min stil tysk, engelsk, dansk

Tante – kan du læse min præsentation op? JA!

Jeg indtaler ofte præsentationer for mine Skype-elever. Du kan opleve en demo her i videoen lige under dette opslag og høre mere om, hvad jeg ellers gør 🙂

[youtube id=”XJKgaQRxCV8″ align=”left” mode=”normal” autoplay=”yes” grow=”yes”]

Tante – kan du rette min præsentation?

Eller læse den højt for mig, så jeg kan høre den flere gange, inden jeg skal til eksamen?

JA da – og – afhængigt af, hvad du ellers har brug for, aftaler vi en pris.

Læs mere om mine pakker og priser her

 

Rigtig meget held og lykke derude til eksamen!! <3

Sådan får du styr på tysk! Mød din tante!

Er du også ved at dø over tysk?

Synes du, det hele er een stor tåge? selvom du virkelig har prøvet at bakse med grammatikken!!

Får du at vide af din lærer, at du har en god sprogforståelse, men mangler ordforråd eller skal give den en skalle i skriftlige opgaver og mundtlig tysk?

Så er du ikke alene!

Mød din tante og hør, hvordan du kan få hjælp!

https://www.youtube.com/watch?v=0YpRxWF6qeM

Censor og lærer var strenge med karakteren!

Du bestod/du fik 4!

Kender du det? Du har gjort dig rigtig meget umage med din forberedelse og lavet en god præsentation, som du ovenikøbt har øvet flere gange og synes, du havde godt styr på. Du har også øvet dig i at TALE tysk med en god ven eller en tante som mig. Du får positiv feedback fra din ven eller din tante om, at du klarer det fint og går til eksamen ved godt mod……

Du tænker, jeg kan ihvertfald bestå eller få mellem 4 og 7!

Efter votering af din indsats (og her taler jeg ikke om, at du blev væltet af uventet panik)

får du denne besked af lærer og censor:

“Du bestod!

eller

Det blev et 4-tal!

Men for at få en højere karakter skulle du have været bedre til at  føre en dialog på tysk!”

Samtidig kan du notere, at den højeste karakter, der er blevet givet til hele eksamen i mundtlig tysk den dag er 7!

Dvs. at selv de allerdygtigste af dine kammerater har fået en langt lavere karakter, end både de selv og du havde forventet!

Hvad sker der?

….. tænker både du og dine kammerater!

Det skal jeg – som din tante, der hjælper mange panikramte tyskelever op til eksamen – fortælle dig!

Paradokset ved mundtlig tysk eksamen

Uanset om du går i 9. klasse eller gymnasiet, så foregår det meste af den daglige undervisning på det teoretiske plan (yes – også selv om der står i undervisningsministeriets retningslinier, – også kaldet “Fælles Mål” – at du skal træne i at TALE tysk i timerne og kunne mestre det talte sprog i praksis).

Her er et uddrag fra Slutmål i “Fælles Mål for 9. klasse”:

Sprog og sprogbrug

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • udtrykke sig med en udtale og intonation, der gør sproget klart og forståeligt
  • udtrykke sig med et grundlæggende ordforråd inden for centrale og nære emner
  • anvende ofte forekommende faste vendinger og kulturbundne udtryk
  • anvende relevante lytte- og læsestrategier
  • anvende relevante kommunikative strategier i forbindelse med samtale og redegørelse
  • anvende grundlæggende sprogbrugs- og retstavningsregler, så kommunikationen lykkes.”

Læs mere her:

sprog og sprogbrug i tysk – slutmål for 9. klasse

Din tysklærer forsøger virkelig!

Jeg vil skynde mig at tilføje, at jeg VED, der OGSÅ findes rigtigt mange tysklærer (typisk dem, der uddannet fra starten af nullerne og opefter), der både SELV TALER TYSk i timerne og virkelig gør en indsats for, at deres elever TALER tysk i timerne (måske specielt i folkeskolen).

MEN sammenlignet med de krav, der stilles til den mundtlige eksamen, er det alligevel SLET IKKE tysktimer/tid nok i forhold til at øve – og fremfor alt komme til at mestre – TYSK TALESPROG I PRAKSIS. Og det er ikke nødvendigvis lærernes skyld, at danske tyskelever har 3 timers tysk om ugen! Det handler om uddannelsespolitik!

At mestre talt tysk kræver nemlig – ligesom at tale engelsk, mestre dit modersmål, køre bil eller cykel – øvelse, øvelse og atter øvelse! Det er den eneste måde, vi mennesker kan efterligne softwareprogrammer til computeren eller mobilen på. Dvs. hvis vi vil downloade et program, der virker, så skal vi GENTAGE og GENTAGE rigtigt mange gange, før softwaren kører som smurt i olie!

Gymnasieparadokset

Hensigtserklæringen

Vejledningen for fx “tysk fortsættersprog B”, paragraf 2.1.1.3 på STX lyder sådan her:

“Man kan i forhold til den mundtlige talefærdighed overordnet skelne mellem to typer af færdigheder: ‘

den monologiske (referat, redegørelse, mv.),

og

den dialogiske (samtale med en eller flere samtalepartnere).

Den dialogiske talefærdighed kræver i langt højere grad end den monologiske, at eleverne er i stand til at lytte til og forstå samtalepartnerens fremstilling, samt at de kan reagere spontant og adækvat på denne fremstilling, tage del i diskussioner og argumentere for deres synspunkter. Disse færdigheder er helt centrale såvel i kommunikation med tysktalende som ved den mundtlige eksamen, og det er vigtigt, at eleverne gennem hele forløbet arbejder med de to genrer af talefærdighed.”

Dvs. det slås tydeligt fast, at den dialogiske færdighed er central – både i undervisningen og til mundtlig eksamen!

Læs mere her:

dialogiske færdigheder i undervisningen

 

De faktiske realiteter

Desværre melder de historier, jeg OFTEST høre fra mine tante-elever om en helt anden virkelighed! (Dette skal dog læses med forbehold for positive undtagelser, jeg af gode grunde ikke kender til, da jeg hovedsageligt træner panikramte tyskelever),

Denne virkelighed er, at tysk-undervisningen i gymnasiet DET ALLERMESTE af tiden foregår på det teoretiske – læs grammatiske – plan.

Dvs. din lærer taler måske ikke engang SELV tysk, der leveres lærerstyret gennemgang af stoffet, der lægges for det meste vægt på, at du som elev behersker grammatikken, afleverer skriftlige opgaver, træner verber, kongruens og ordstilling – PÅ PAPIRET/COMPUTEREN – MEN det følges ikke op med træning af tysk talesprog i praksis!!!

og

Så skal du pludselig kunne føre en dialog på tysk til eksamen i mundtlig tysk!!!

QUE …. pasa ….. ?????

Ja, que ?????? 🙂

 

Den blinde vinkel i tysk

Set igennem mine tantebriller er det som om, de fleste tysklærer i folkeskolen og gymnasiet TROR de leverer varen, når de hovedsageligt leverer en smule taletræning og rigtig meget grammatikundervisning i tysk.

det er er der jo ikke noget at sige til…..for den metode virker på ca. 1/4 af eleverne. Det er 25 % – Nemlig de ca. 4-5 elever ud af ca. 25-30, der er så sprogmindede, at de lynhurtigt forstår principperne og strukturerne i tysk og derfor ved egen hjælp kan overføre det på deres tale og dialogfærdigheder.

Når DET er sagt, er  det som om man fra både lærer og lovgivningsside ENTEN mere eller mindre frivilligt stiller sig tilfreds med denne ret så lille dækningsprocent ELLER lider af en hidtil uerkendt hjemmeblindhed ifht. hvad det reelt kræver at kunne TALE tysk i praksis – for ca. 3/4 del af elevernes vedkommende, altså 75 %.

Og læg mærke til, jeg siger I PRAKSIS og ikke i teorien 🙂 For det er fint, at du lærer at beherske grammatikken ved at arbejde med den via skriftlige opgaver. Her har du nemlig tid til at TÆNKE DIG OM, inden du laver sætninger,tid til at slå navneordenes køn op og få det i den rigtige kasus, tjekke verbernes bøjning og sikre dig, at du får sat verbet tilsidst i bisætningerne/ledsætningerne.

Det lægger med andre ord en god bund og er med til at bygge det fundament, den struktur, du skal trække på, når du TALER tysk. Det fundament, som er HELE baggrunden for at automatisere sproglige udtryk og vendinger så meget, at du også kan bruge dem i PRAKSIS, når du TALER tysk!

MEN

Hvis du så aldrig rigtigt TALER tysk i timerne i skolen eller HØRER DIN LÆRER TALE TYSK (enten fordi din lærer taler PÅ DANSK det meste af tiden for at gennemgå stoffet – eller fordi I er så mange elever i klassen, at du MAX når at sige EEN sætning på tysk per time), hvordan skal du så kunne automatisere dine færdigheder ved at bruge din viden i praksis.

Så bliver det, du kan på papiret til ren teori, der ALDRIG reelt omsættes i praksis.

Det svarer i princippet til, at du har læst masser af bøger om, hvordan du kører bil, men aldrig sætter dig bag rattet og rent faktisk træder på pedalerne, skifter gear og holder øje med trafikken samtidig!!

Prøv at forestille dig det – du har lært al teorien om trafikregler, vigepligt m.v. men så stopper det der.

og pludselig en dag, skal du KØRE en bil!!

Tror du, du måske ville gå bare lidt i panik i det øjeblik????

Jeg er helt sikker på det!!!

 

Eksamen – hop bare ud fra ti-meter vippen!

At du skal kunne tale tysk til eksamen på de vilkår, der hersker i folkeskolen og gymnasiet idag, svarer (for ca. 3/4 af elevernes vedkommende) til at blive kastet ud fra ti-metervippen og desperat prøve at undgå en maveplasker….

Og her taler jeg ikke om de af dine kammerater, der ALDRIG har åbnet en grammatikbog eller konsekvent har lukket både øjne og ører i tysktimerne til fordel for surfing på facebook eller produktion af papirsflyverere!

Her taler jeg om dig, som virkelig prøver at fatte tysk, laver dit hjemmearbejde, beder om hjælp fra familie og venner, men alligevel aldrig rigtigt bliver gode venner med tysk eller kommer så langt, at du føler dig tryg ved at TALE tysk!

 

Eksamen i mundtlig tysk i en ideel verden

Jeg mener, man helt klart fra både ministeriets side og i lærerkredse med fordel kan begynde at kigge på tyskundervisningen på samme måde som man anskuer kravene til at tage kørekort…

Dvs. der skal langt flere timer til i tysk, der afsættes til tysk talesprog i praksis! Og de skal enten tages af de timer, du allerede får eller der skal bevilges flere tysktimer i både folkeskolen og gymnasiet…..

 

Kunsten at trække på dine automatiseringer

at TALE tysk kræver langt langt mere af dig end skriftlige øvelser. Det kræver nemlig, at du har dine automatiseringer så meget på plads – at du kan IMPROVISERE over et tema og indgå i en dialog helt naturligt….

For at komme derhen, er du nødt til OGSÅ at have tysktimer, hvor det er “ud i trafikken og kør” praksis – skift gear, mens du holder øje med fodgængere og cyklister, barnevogne og skate boards….svarende til….. din lærer og/eller dine kammerater stiller spørgsmål, du skal svare på SPONTANT uden at slå op i ordbøger, grammatiklister og lign. mens de LYTTER aktivt! Øvelser, hvor du både træner din lytteforståelse OG trækker på alt den sprogproduktion, du har øvet via dine skriftlige opgaver. OG selvfølgelig får du også feedback på, om det, du siger, giver mening eller ej….. om der er noget du skal rette op på, om du har dårlige vaner, bruger engelske eller danske ord istedet for tysk m.v.

Det er SÅDAN, det fungerer at tale et fremmedsprog i praksis. Øve, øve, øve indtil du SELV kan høre, hov, DER lavede jeg en svipser (fx det hedder eine Lehrerin istf. ein lehrerin) – OG korrigerer dig selv, MENS DU TALER….. SÅ er du der!!! Så begynder du at kunne køre bilen……..

 

Perspektiv på din skuffelse

Så – hvis du har oplevet en lidt for streng lærer eller censor til eksamen – så husk at sætte deres “dom” over dine tyskkundskaber i perspektiv ved at skrive dig bag øret, at den træning, du får i tysktimerne ikke helt står mål med de krav, der stilles til eksamen…..

Det er altså med andre ord ikke nødvendigvis dig, der HAR gjort en seriøs indsats, der er noget i vejen med!!

Der er noget galt i dybbøl mølle….. 🙂 der mangler kongruens mellem den daglige undervisning og eksamenskravene……og hverken din lærer eller censor har nogensinde tænkt over dette paradoks.

De er optaget af de faglige krav og helt opslugt af den del af deres arbejde…….de er sandsynligvis helt overbeviste om, at jo strengere krav, de stiller, jo mere leverer du varen…….

 

KH din tante

 

God til selvstudium – køb din tantes e-bog!

PS: Er du god til selvstudium, kan du købe din tantes bog her i webshoppen:”Bliv sikker i mundtlig tysk i 9 enkle trin”

Køb din tantes e-bog her

Ellers er du selvfølgelig velkommen til at købe en af mine træningspakker:

book din tante her

 

Styr på eksamens-nervøsitet med EFT

PPS: Kæmper du med nervøsitet, kan du bruge denne enkle de-stress metode til at få nerverne i ro:

Teknikken kaldes EFT (emotional freedom technique) eller tapping.

Jessica er super sød og dygtig til at gennemgå punkterne på letforståeligt (amerikansk) engelsk

Du kan bruge tapping til både eksamensstress og generelt stress og uro.

Når du har set videoen kan du erstatte med sætninger, der passer til din situation.

Istedet for at sige: …. “I love and accept myself” kan du fx sige: “selvom…. skal det nok gå godt”….

Brug læseferien godt! Excel eller Gefühl-type – hvem er du?

Er du Excel-typen eller Gefühl-typen?

Kender du det? Nogle sætter sig ned og laver et excelark med en super struktureret læseplan, som de også FØLGER slavisk!!

De er også totalt målrettede og kører bare derudad og hamrer den ene målsætningspæl i jorden efter den anden på vej mod eksamensmålet !! De ved præcis hvilken karakter, eller hvilket gennemsnit, de går efter.

PLUS – de går fuldstændigt selvsikre og overbevisende til eksamen og klarer det hele “til UG med kryds og slange” – som det engang hed 😉 – dvs. de får 10 eller 12 så nemt som ingenting…

Bare det var mig….

WOW, tænker du måske!! Bare JEG ku´det der!! Du er måske mere Gefühl-typen? Dvs. du har måske ikke HELT så klare mål for dine karakterer, og du gør lidt, hvad du føler for – fra dag til dag… ?

Fortvivl ikke, hvis du er Gefühl-typen! Karakterer og gennemsnit BEHØVER ikke at være altafgørende for ALLE. Du er måske også bedre til AT NYDE LIVET indimellem.

Det er ikke afgørende, om du laver planer i Excel-ark, på et stykke A4 papir i hånden eller på din mobil eller tablet ved at skrive noter i din kalender eller lign. Du kan endda også lave et mindmap, hvis du har lært at bruge den slags.

Det, der tæller er….at du har en PLAN!

Det afgørende er, at du ved nogenlunde hvad du vil opnå – hvad der vil være godt, ikke så godt og nogenlunde OK. Så har du OGSÅ dine målsætninger på plads og du kan lave en PLAN – som du følger på din egen måde!

Dvs. det kan godt være, du har planlagt at læse tysk imorgen, men når du står op, er du mere inspireret til at læse matematik eller dansk. Hvis det sker en torsdag og det ikke LIGE er på mandag, du skal op i tysk, så går det nok også, at du læser tysk i overmorgen – eller endda, at du tager en tiltrængt pause, hvis solen pludselig skinner helt vildt, selvom de har lovet regnvejr lige den dag, du havde planlagt at læse tysk.

Bare du stadig følger din plan og ikke opgiver at læse tysk i tide!

Hjælpemidler – Gode eksamens-apps

Til eksamen gælder – ligesom i krig og kærlighed – alle kneb 🙂 Så længe, du stadig bevarer din integritet og kan se dig selv i øjnene, selvfølgelig 😉

I disse app-tider finder du SELVFØLGELIG OGSÅ en masse apps, der hjælper dig med alt lige fra afspænding/blive klar i hjernen til at få styr på matematikformler m.m.

I linket til artiklen i Politiken 15.4.2014 anbefales 9 apps, der mener at kunne gøre din eksamen til en leg…. Jeg tør godt anbefale artiklen og er da selv svært nysgerrig på bl.a. app´en “Evernote Peek”, hvor man kan lave sin egen eksamensquizz :-). Jeg er nemlig stor fan af Evernote og Scanbot, som gør det muligt at scanne alt muligt ind med min mobil og oploade det til Evernote. Fra Evernote kan jeg så vælge at dele noter, artikler m.v. med mit netværk via e-mail eller sms. Evernote Peek duer dog indtil videre kun til Ipads, men det er jo også en god start, hvis du er Apple-fan 🙂

Læs mere om Evernote her (den er gratis op til 1 GB upload): Læs om Evernote her – til alle dine noter

I artiklen fra Politike er der sågar også app´s til matematiske formler (fx. det periodiske system) – apps til eksamensro – apps til optimal eksamenspræstation og meget mere.

Se om, der skulle være noget for dig:

https://https://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/digitaltguider/ECE2288363/stor-guide-her-er-ni-apps-der-kan-goere-din-eksamen-til-en-leg/

Jeg ønsker dig masser af held og lykke med dine eksaminer – både i tysk og alle andre fag! 🙂

Få flere tips – følg din tante på Facebook

Klik her og find tantes Facebook side, hvor du kan få tips om tysk:

https://https://www.facebook.com/tantetysk.dk?fref=ts

Skal du op i mundtlig tysk? Er det “nitten” eller værre?

Få styr på det i 9 enkle trin!

Skal du op i mundtlig tysk?

og tænker du – det er “nitten” eller det, der er værre?

fordi …

alt det, med:

KASUS – hvordan ER det nu med de der sk…. kasseroller og nominativ, akkusativ, dativ, genitiv???

Navneordenes køn – har du styr på dem? – ved du overhovedet, at det hænger sammen med KASUS?

Kongruens – hvordan får jeg navneord og verbum til at passe sammen?

Ordstilling – hvornår skal verbet til sidst i sætningen? Er det noget med bisætninger eller?

Præpositioner – hvornår er det akkusativ, hvornår er det dativ?

Sætningsanalyse – hvordan er det nu med kryds og bolle og trekant og alt det der?

Skyd en hurtig genvej med min e-bog “Bliv sikker i mundtlig tysk”

Det får du svar på i din tantes e-bog “Bliv sikker i mundtlig tysk“, som gennemgår de 9 mest almindelige problemer DU har som dansktalende tyskelev.

Bogen er skrevet på baggrund af min undervisningspraksis og nailer lige PRÆCIS de problemer, som jeg VED, du stønner over og har svært ved at løse.

Bonuskapitel om, hvordan du klarer dig godt til eksamen!

Efter gennemgangen af de 9 mest almindelige problemer i tysk, kommer der selvfølgelig også en eksamensguide med din tantes hotteste tips og tricks til at klare dig godt og få en god karakter ved det grønne bord.

OK, fly mig den bog tante!

Hvis du er til selvstudium, ikke har så mange penge, eller bare gerne vil se lidt an, hvad jeg har at byde på, kan du købe bogen og få et overblik ved at læse et kapitel ad gangen og så løse opgaverne, der følger efter hvert kapitel. Opgaverne arbejder stoffet ind.

Sus direkte videre til min butik:

Bliv sikker i mundtlig tysk

OK, jeg vil gerne træne med dig på 1:1 online!

Hvis du gerne vil holdes i hånden og have feedback på din læringsprocess, kan du booke et forløb med mig som din personlige træner. Jeg sælger pakker af hhv. 4, 8 og 12 lektioner. Mine mest populære pakker er 4 og 8 lektioner.

Hvis du bare er lidt rusten, og eller tror på, du kan få styr på tysk, kan du måske “nøjes med” 1 eller 2 lektioner på Skype, hvor vi gennemgår nogle særlige fokuspunkter, der sætter det hele på plads for dig.

Læs mere om mine pakker og priser her:

PS: kan jeg gøre begge dele?

Ja, selvfølgelig!

Når du køber et af mine online mentoringforløb, følger bogen automatisk med og vi arbejder aktivt med den!

KH

Tante Tysk

Sætningsanalysen, din bedste ven i tysk!

Sætningsanalysen – sådan bruger du den i tysk!

Sætningsanalysen, din bedste ven i tysk? eller gaaaab – måske?

  • eller ….. ÅÅHHH, det kan jeg ikke huske….. det er såååå lang tid siden, vi havde det i skolen…. suuukkk
  • eller….. nårrrhhh ja, det er vist noget med kryds og bolle, ikk?

JO – Kryds og bolle – og lidt mere 

Jo, du har ret 🙂 Se flere detaljer og symboler på billedet fra min gennemgang af sætningsanalysen i tysk 🙂

Kort fortalt om de grundlæggende tegn i sætningsanalysen:

Sætningsanalysen er det vigtigste værktøj, du har til at lave korrekte sætninger i tysk.

Hvorfor?

Fordi den hjælper dig med at ANALYSERE dig frem til, hvordan navneordene og artiklerne bøjes rigtigt, hvordan verberne bøjes rigtigt og hvordan ordstillingen bliver korrekt!

Derfor skriver jeg øverst i dette blogindlæg: Sætningsanalysen, din bedste ven i tysk.

Her er sætningsanalysen skridt for skridt

X = grundled/subjekt – det er altid et personligt pronomen som han, hun, du, jeg, vi eller et navneord/substantiv, der står her

Grundleddet står altid i NOMINATIV

O = udsagnsled/verballed – det er altid et verbum, der står her – og – verbet bøjes efter subjektets person/køn og tal

HUSK det NU, når du er dansker! for vi bøjer ikke verberne i person/ køn og tal på dansk… 🙂

Δ = genstandsled/direkte objekt/akkusativobjekt – det er altid et personligt pronomen eller et navneord, der står her

Genstandsleddet står altid i AKKUSATIV

SmallBox.GIF = hensynsled/indirekte objekt/dativobjekt – det er altid et personligt pronomen eller et navneord, der står her

Hensynsleddet står altid i DATIV

SmallCircleCross.GIF =  omsagnsled til grundled/subjektsprædikat – det er oftest et navn/navenord/substantiv eller tillægsord/adjektiver, der står her

Dette led står altid i NOMINATIV, ligesom grundleddet

SmallCircleDelta.GIF = omsagnsled til genstandsled/objektsprædikat – det er oftest et navenord/substantiv eller tillægsord/adjektiver, der står her

Dette led står altid i AKKUSATIV, ligesom genstandsleddet

~

= præpositionsled/forholdsordsled – det er alle de små ord, der angiver retning, placering m.v. (på, under, over, imellem osv.)

Det er her, du skal bruge dine REMSER – dem du har lært, styrer akkusativ, dativ eller begge dele – og dem, der styrer genitiv

↑ = adverbialled/biled = adjektiver, der beskriver måden, vi gør tingene på – hurtigt, langsomt, skørt, velovervejet osv.

SmallHalfCircle.GIF = adverbialled/biled kan også se sådan her ud, da nogle grammatikker også brugere bølgestregen til at angive adverbialled/biled

Hvornår skal du bruge sætningsanalysen?

HVER gang du laver sætninger på tysk, kan du bruge denne opskrift og oversigt til at analysere dig frem til, hvilken kasus navneord og tillægsord skal stå i OG til at huske dig selv på, at verbet skal bøjes i ental, hvis der kun er EN person, der handler, gør noget, siger noget (står på grundleddets plads) og i flertal, hvis der er flere, der handler, gør noget, siger noget osv.

Jo mere du træner det, jo mere bliver du klar over, hvorfor “Sætningsanalyse er din bedste ven i tysk”!

HVORDAN gør du det så helt konkret?

JO, det skal jeg sige dig! 

Her er 3 måder at bruge sætningsanalysen på, der pepper din tysk-opgave gevaldigt op og får din lærer til at hæve karakteren!

1. Få styr på kasus-kasserollen for den bestemte og ubestemte artikel

Her er den bestemte artikels bøjning
lær den UDENAD

Nominativ     der – die – das – die
Akkusativ     den – die – das – die
Genitiv         des – der – des – der
Dativ            dem – der – dem – den

gør DET SAMME med DEN UBESTEMTE ARTIKELS BØJNING

2. Få styr på reglerne for navneordenes køn
    – hvilke ord er hankøn, hunkøn og intetkøn
– det er der regler for – se her under “regler for substantivernes køn”

LÆR reglerne for navneordens køn UDENAD
– tag et køn ad gangen eller 2 regler per køn ad gangen

Når du kender navneordets køn, OG du ved hvilket led, det er i sætningen,
så ved du også, hvor du skal kigge i kasserollerne for artiklernes bøjning
så ved du også, hvilke artikler/kendeord, du skal sætte foran navneordet
dvs. om det skal være: der – die – das eller ein – eine – ein
og om, det skal være i nominativ – akkusativ – genitiv eller dativ!
OG
DET trækker gevaldigt OP og kan mærkes på din karakter!

3. Brug hele tiden sætningsanalysen til at sikre, du har styr på det!

Tjek – er navneordet ed grundled i sætningen?
– så skal artiklen/kendeordet foran navneordet stå i nominativ
Tjek – er navneordet genstandsled i sætningen?
– så skal artiklen/kendeordet foran navneordet stå i akkusativ
Tjek – er navneordet hensynsled i sætningen
– så skal artiklen/kendeordet foran navneordet stå i dativ

Når.du.viser.din.lærer.at.du.kan.det.der.SHIT.med.KASUS.og.sætningsanalyse

så  – lover – jeg – dig – at – du – kan – mærke – det – på – din – karakter!!!

Og – jo, du KAN godt lære det, hvis du vil – også selvom du er den intuitive type, der helst vil slippe for remser, regler, udenadslære og struktur! Det er et spørgsmål om at træne, træne og atter træne, indtil din hjerne begynder at automatisere det

OG hvordan ved du så det tante?

– det gør jeg, fordi jeg såmænd selv er meget intuitiv, men har lært at bruge fakta og analyse som et redskab, der supplerer intuitionen godt! Det kræver lidt overvindelse og nogle dybe indåndinger indimellem, men det er altså muligt, hvis det kan være en trøst 🙂

Gevinsten – det bliver nemmere at TALE tysk!

og ja, så lover jeg dig, at du med tiden (= jo mere, du øver dig og bruger sætningsanalysen)

OGSÅ vil opleve, at det er meget nemmere at TALE tysk! Fordi – jo mere rutineret, du er i at bruge sætningsanalysen til skriftlige opgaver, jo mere automatiseret er du, når du skal TALE tysk – dvs. jo bedre vaner har du, fordi du har GENTAGET den måde, du opbygger korrekte sætninger på så mange gange, at det føles naturligt og overskueligt!

Hold ud og klø på!

Jeg håber, det kan være en hjælp! 🙂 God fornøjelse!

Sætningsanalysen – en del af  dine 1:1 lektioner online med mig!

Sætningsanalysen i tysk bliver også grundigt gennemgået og trænet når du booker mig på til onlinelektioner på Zoom, Teams eller Skype.

Så hvis du hellere vil holdes i hånden og lære om både sætningsanalysen i tysk og alt det, den hænger sammen med og skal bruges til, så book fx 8 onlinelektioner, hvor du har mig HELT FOR DIG SELV!

Helle-Sofia, Tante Tysk

Synes du stadig tysk er håbløst, og ingen kan hjælpe dig?

Hvis du tænker – jamen Tante Tysk – jeg synes altså stadig tysk er håbløst, og jeg tror ikke på, der er NOGEN, der kan hjælpe mig. Så hvordan kan DU?

Så vil jeg invitere dig til at booke en gratis uforpligtende samtale med mig på Zoom.

Det tager ½ time, og jeg viser dig, hvordan DU også kan finde ud af tysk ved hjælp af min metode. Jeg tager dig i hånden og viser dig skridt for skridt, hvordan du kommer i mål. Du får lov at prøve sammen med mig, hvordan man gør, og jeg lover dig, du for første gang i dit tyskliv, oplever, at det ikke er håbløst…

Tør du?

book en samtale her

Jeg glæder mig til vi ses!

Kh

Tante Tysk